31 mars 2011

Sover du godt om natten?

Matteus 8,23–27

Jeg har hørt mange religionskritiske røster vitse med denne og andre av Jesu undere. Andre igjen forsøker å komme med naturlige forklaringer på hva som hendte der ute på sjøen. Problemet er at enkelte av disse teoriene blir vel så fantasifulle som det de selv hevder at beretningen er. Da er det enklere å forholde seg til dem som mener at det hele er en bløff. Men hvordan man kan bløffe nære venner og lokalkjente så ettertrykkelig at historien står seg et par tusen år senere, har jeg ikke fått noen forklaring på.

Det er ganske vanlig å miste nattesøvnen når man er urolig for noen eller har mye å tenke på. Selv sover jeg godt om natten selv om Bibelen til tider utfordrer både hjerte og hjerne til det ytterste. Det finnes absolutt sider ved åpenbaringen som jeg tror på tross av heller enn på grunn av. Årsaken er at Jesus er med meg i funderingene som han var med disiplene i båten. Og selv om han ser ut som han sover, er han likefullt min Herre og frelser. Det redder natteroen når som helst.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar