28 august 2005

Luk 17,11-19 - Det gjør godt å si takk

Andakt for 15. s. e. pinse, tekstrekke I, www.bibel.no

Egentlig trodde jeg at jeg hadde hørt feil. Men i min egen bibelgruppe kom en god venn med denne tankerekka: ?Jeg er Guds barn, og derfor skal Gud elske meg. Det skulle bare mangle at han ikke hjelper sine barn når det er noe.?
Kameraten mente i fullt alvor at vi egentlig ikke har noe å takke Gud for. Når han stiller opp med frelse, helbredelse og englevakt er det bare rett og rimelig. Såpass må man kunne forvente av en god Gud.

Kanskje er det slektskap mellom de ni som ble friske og bare forsvant og kompisen min i bibelgruppa. Det er sannelig ikke lett å være fattig på penger og status, men jeg tror at det er verre å ha et så stort ego.
Hvis du legger lista så høyt til vanlig, blir det lenge mellom hver gang du oppdager at noen tar vare på deg. Gud krever ikke at vi kaster oss om halsen på ham for den minste ting. Men se deg tilbake et øyeblikk og tell velsignelsene han har gitt deg.

Si takk! Det koster så lite og er et greit vitnesbyrd om tro for dem som hører det.

Publisert av Bibelleseringen © 2005 Jan Roar Sekkelsten

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar