02 september 2008

Du skal ikke la noen avvise deg fordi du er kristen.

Apg 27,14-26
(Logos 3-2008, del 7:10)
At Gud griper inn til hverdags er ikke noe vi bare tror, det er et løfte som gjelder uansett hva virkeligheten skulle by på. Dette avsnittet forteller mye om vær, vind, navigasjon og datidens sjømannskap. Men det viser oss også en jødisk teltmaker som midt i storm og kaos tar sjøfolkene i skole. Hva visste vel han om farvannene rundt Kreta, og hvorfor skulle garvede sjømenn og keiserens sendebud bry seg om hva han mente?

Fangen seg med et mot av en annen verden og lar troen tale for seg. Jeg vet med meg selv at jeg har brent inne med mitt i situasjoner som var mindre kristisk enn dette. Det skjedde fordi jeg, «et uvitende gudsord fra landet», mente jeg ikke hadde noe jeg skulle ha sagt eller tenkte at 'nå kan de ha det så godt'. Men levende kristentro er aldri uvesentlig eller uten dekning.

Når det går galt for dem som har makt og setter dagsorden, har de ikke andre å ty til enn dem de tidligere ville avskrive. «Da skal noen som er de siste, bli de første, og noen som er de første, bli de siste.» (Luk 13,30) Det er din tur nå. Vær så god!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar