25 oktober 2012

Bekymringer til besvær



På kjøleskapsdøren hos min mor henger et idyllisk bilde av en gyngestol. Teksten på bildet er derimot ganske ransakende; -Bekymringer er som å sitte i en gyngestol. Den gir deg nok å gjøre, men du kommer ikke av flekken. Bekymringer kan gi mange utslag. Som speider var jeg stolt av knutene og spleisene jeg kunne lage med tau, og langspleisene mine kunne være veldig lange. For jeg var litt redd for at de skulle gå opp.

Men en garvet sjømann tok stoltheten fra meg. -Det er fint håndtverk, sa han. Men den som legger mer enn tre slag i spleisen, stoler nok ikke på Vårherre heller. Noen sjanser er vi nødt til å ta. I næringslivet snakker de om investeringer. Det vil si å risikere noe for å åpne for muligheter seinere. Hva skal vi høste hvis vi blir sittende i gyngestolen og spise opp såkornet?

Opprinnelig skrevet for Bibelleseringen i Norge og publisert i bibelleseplanen Logos uke 43 - 2012

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar