02 oktober 2007

Fleip eller fakta

(Mark. 6,45-56)Jeg tror faktisk det er sant at Jesus gikk på vannet, helbredet syke og gjorde mirakler. Hvorfor? Det skal jeg komme tilbake til. Når jeg derimot får e-post om at jeg hadde vunnet millioner på et internettlotteri jeg aldri hadde hørt om, tror jeg det ikke. Hvorfor ikke? Jo, fordi jeg vet at andre har fått bankkontoen sin tømt på den måten. De som er blitt lurt, har meldt det til Politiet og fortalt om det. Bløffen blir avslørt og kjent av alle som følger litt med.

Så var det dette med Jesu undere. Hadde disiplene bløffet om undrene, ville alle andre som var i nærheten avslørt dem øyeblikkelig. For disiplene kunne ikke true noen til taushet om de ville. Likevel har altså fortellingene om det Jesus gjorde blitt skrevet ned, kopiert opp for hånd og trodd på helt fram til vår tid selv om mektige fiender har forsøkte å stoppe det. Hvorfor? Fordi Gud ikke bløffer og ikke trenger å bløffe. Guds ord er sant og ingenting kan stoppe sannheten.
Publisert av Bibelleseringen i Norge, Siesta - uke 40: www.bibelsiesta.no

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar