03 januar 2010

Bare litt til, mamma!

Lukas 2,41-52: (Logos 1-2010, del 3:8)
Stakkars Maria og Josef. Jeg føler med dem, men her er det bare å gå i seg selv. Tid og sted forsvinner lett når du har det gøy og er sammen med folk som er helhjertet opptatt av det samme som deg. Har jeg ikke selv båret med meg protesterende smårollinger som nekter å innse at festen er over? Siden er det blitt «Vent litt, jeg skal bare...» når vi egentlig er for seint ute allerede. Jeg er ikke bedre selv når alt kommer til alt.

Dermed kan jeg også godt leve meg inn i hvor interessant det må ha vært for Jesus å få være der hvor eksperter og spesialister møttes til faglig oppdatering. At han vakte oppsikt med sin innsikt i dette selskapet viser bare at han som tolvåring allerede var på god vei i forberedelsene til sin livsoppgave. «Your home is where your heart is» står det i en sang, og hjertet kan ikke ha et bedre hjem enn i Guds nærhet. Skynd deg å finne det stedet!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar