30 august 2004

Apg 21,1-6 - Den som har Jesus finner venner over alt

Andakt over Apg 21,1-6 - www.bibel.no

Lukas blikk sveiper over de indre delene av Middelhavet. Vi aner at tempo og intensitet øker nå som Paulus nærmer seg Jerusalem og han «sikter rett mot løvens hule». På samme måte som Jesus visste at korset ventet på ham i Jerusalem, vet Paulus at dette sannsynligvis blir hans siste møte med Menigheten med stor M.

Det er her utspringet og kilden til alle kristne forsamlinger finnes. Paulus må knytte den sammen med de nye menighetene i Lille-Asia og Hellas i gjensidig tillit og respekt. Framtiden både i «Jerusalem, Samaria og like til jordens ender» er avhengig av det. Nå skal de nye grenene podes inn på grunnstammen slik at de kan gi hverandre liv og vekst etter at hans oppdrag er ferdig.

Jeg kjenner følelsen av å være overlatt til meg selv på et fremmed sted, med et ukjent språk og det er veldig langt hjem. Alene på gaten i Moskva følte jeg meg virkelig som kastet til ulvene, men straks innenfor dørene i en fallert ortodoks kirke senket freden seg over meg. Selv om liturgien, språket og ansiktene rundt meg var like ukjente som utenfor, følte jeg meg hjemme. Jesus var der. Glemt var mafia, røvere og all annen elendighet. Takk, Paulus. Du klarte det!

Publisert av Bibelleseringen © 2004 Jan Roar Sekkelsten

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar